Helyi hírek 2014. szeptember 2. 11:00

Mórások az alpesi erdei német tanodában

Képgaléria
Az idén is, mint minden év augusztus utolsó hetében, egy hetet töltöttünk a németül tanuló diákokkal Ausztriában, Karintiában, egy Obervellach nevű kisvároskában. Nyelvi táborban vettünk részt, közismertebb nevén az alpesi erdei német tanodában: magas hegyek között, hol az ég csodálatosan kék, a fű hihetetlenül zöld, és a levegőt szinte harapni lehet.

Itt látták vendégül Tóth Lázár és felesége a Kiskunfélegyházi Móra Ferenc Gimnázium 10/A - angol és a 10/A - német osztály diákjait, Kissné Fekete Éva, Dobó Aliz osztályfőnökök, Táborosi-Gál Dóra és Sinkó Edit tanárnők kíséretében.

35 diák kapott lehetőséget arra, hogy egy hétig gyakorolja, illetve fejlessze német és angol nyelvtudását. A tavalyi évhez hasonlóan az idei táborban is rengeteg élménnyel gazdagodtak a tanulók és az út nagyon jól összekovácsolta a csapatot.

A tábor célja a német és az angol nyelv gyakorlásán kívül Ausztria természeti kincseivel, látnivalóival való ismerkedés. Hétfőtől csütörtökig a gyerekek a helyi iskolában napi két órát tanultak németet, ill. angol nyelvet anyanyelvi tanárok segítségével. Ezt egy feladatlap megoldása követte a városban, amelyhez szükség volt a nyelv aktív használatára, valamint ügyességre, szemfülességre.

Obervellach lakossága nagyrészt idegenforgalomból él, melynek keretében arra vállalkoztak a helybéliek, hogy segítik a kisvárosba érkező fiatalokat a német és angol nyelv tanulásában. A fiatalok pedig az élmények mellett rengeteg tapasztalatot szerezhettek, hiszen nem minden nap nyílik lehetőségük német ajkú emberekkel szót váltani. A mi tanulóink is nagyon élvezték az osztrákokkal való társalgást, a hét második felére már sok ismerőst szereztek a helyi lakosok közül a feladatlapok megválaszolása során.

A délutánok kirándulásokkal, illetve múzeumlátogatásokkal teltek. Az idén a jó időnek köszönhetően sokat túráztunk a hegyekben, eljutottunk a Ragga szurdokig, amelynek útja sziklafalba erősített pallókon vezet keresztül a sebes hegyi folyó mellett. Emellett több hegyet is meghódítottunk. Ellátogattunk például a Schareckre, ahol a diákok egy különleges feladatot kaptak, apró kövekből kellett kőtornyot építeniük. Egy másik érdekes élményben a Goldeck nevű magaslaton volt részük: néhány centiméternyi friss havat láthattak augusztus végén. Azonban a legnagyobb döbbenetet a 3120 méteren fekvő mölltali gleccser váltotta ki, ahol 20 cm friss hó esett. A nagyon kellemes, szikrázó napsütésben még hógolyózásra is maradt idő.

Utunk során a Hohe Tauern nemzeti park gyönyörű panorámáját is megtekinthettük, ahol a táj mesés, a víz tiszta, a levegő friss, körben pedig hatalmas hegycsúcsok magasodnak. Itt található az ún. BIOS - ház is, ahol különböző élőlényeket vizsgáltunk mikroszkóp alatt, fizikai, fény- és hangjelenségeket figyelhettünk meg és láthattuk a telefon ősét is, amely hatalmas csövekből állt. Az élővilág fejlődését a zuzmóktól kezdve elmagyarázták nekünk, a végén még egy tehénszem boncolását is nyomon követhettük.

A közeli nagyvárosba, Spittalba is ellátogattunk, ahol megnéztük a Porcia kastélyt. Szinte mindenkit rabul ejtett a vasútmodell kiállítás. Egy óriás terepasztal mozgó szerelvényeit csodálhattuk meg, éjszakai kivilágításban is.

A Villach melletti Landskron vadasparkban - majomparkban élveztük a szabadon élő majmok látványát. Az Affenberg-en 93 japán makákó él szabadon. Semmi nem választott el bennünket az állatoktól, sem üvegfal, sem ketrecek. Különleges élményt nyújtott a fürdőző majmok látványa. Két tóban élvezhetik az úszás örömét, és láthattuk, ahogy élelem után kutatva még a víz alá is lemerülnek.

Karintia harmadik legnagyobb taván, az Ossiach-i tavon, amelynek partját meredek hegyek övezik, egy nagyon kellemes sétahajókázáson is részt vettünk. Karintia sokadszor is tudott meglepetéssel szolgálni, hiszen az idén láttuk először verőfényes napsütésben tiszta égbolton a Grossglocknert, Ausztria legmagasabb csúcsát. A Franz-Josef Hütte melletti kis tisztáson mormotákat etettünk és simogattunk.

Útban hazafelé Karintia egyik legszebb és legmagasabb (100 m) faépítésű kilátóját a Pyramidenkogel kilátótornyot néztük meg. Érdemes volt leküzdeni a tériszonyt, mert a magasból egész Karintia belátható, a Wörthi-tóra csodálatos panoráma tárult elénk. A lélegzetelállító körpanoráma, a lenyűgöző hegyóriások, a smaragdzölden csillogó víztükör felejthetetlen élményt nyújtott. S akinek a panoráma nem volt elég, kipróbálhatta az 52 m-es magasságból induló csúszdát is lefelé, mely 160 m hosszú, és a csúszás 15-18 másodpercig tartott. Az élménygazdag hét sajnos hamar véget ért, de bizonyára mindenki szép, életre szóló emlékekkel távozott.

Hiszünk abban, hogy a gyerekek itthon is nagy lendülettel vetik bele magukat a német nyelv tanulásába, hiszen most már megtapasztalták, milyen öröm is az, hogy meg tudják magukat értetni németül.

Dobó Aliz
programvezető, német nyelvtanár

Kövessen minket a Facebookon is!